Achtergrond

Mijn opleiding heb ik gehad aan de Vrije Academie in Den Haag en later in de praktijk op filmsets, theaters en (openlucht) opera. Op de Vrije Academie zette men zich niet vast op één bepaald medium, het gaat er in eerste instantie om wat je wilt vertellen, pas daarna wordt het medium gekozen wat daar het beste bij past. Er zijn daarin geen regels, er is vooral creativiteit en inventiviteit. Ik onderschrijf deze instelling nu nog steeds.

De basis van mijn kennis heb ik gelegd in de film, opera, televisie, theater en de musea.

De ervaringen die ik in deze verschillende disciplines heb opgedaan is de basis van waaruit ik werk. Ik zie het als een verademing om de verschillen in deze disciplines elkaar te laten beïnvloeden en aan te vullen.

Werkwijze lichtontwerper

Inhoudelijk denk ik graag mee, zodat het lichtplan past bij het verhaal dat wordt verteld.

Ik sta open voor vernieuwingen. Vanaf het begin was ik geïnteresseerd in led-verlichting waardoor ik daarover veel kennis heb opgebouwd.

Ik heb respect voor het behoud van de de collectie en stem mijn lichtplan daarop af.

Een lichtontwerp is niet alleen lampen op een tekening intekenen maar ook praktisch weten wat daarvoor nodig is.

Ik doe geen consessies in kwaliteit, betrouwbaarheid is voor mij een belangrijke kernwaarde. De tentoonstelling moet ook als ik weg ben praktisch onderhouden en schoongemaakt kunnen worden.

Inmiddels heb ik ruim twinig jaar ervaring met tentoonstellingen en kan daardoor in de opbouw en ontwerp veel problemen voorzien. Als je mijn kwaliteiten volledig wilt gebruiken, raad ik aan om mij al vroeg in het proces te betrekken. Soms kunnen kleine aanpassingen in het ontwerp grote problemen voorkomen. Dit bespaart veel moeite, tijd en geld.

Ik werk samen met zelfstandigen/bedrijven en bekijk, indien nodig, per project wie daar het beste bij past. Als je mij inhuurt, neem ik mijn netwerk mee die ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd. Mensen met wie ik werk kunnen improviseren en denken mee. Ik werk altijd oplossingsgericht om tot het beste resultaat te komen.

 

Filmmaker

Als filmmaker ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen.
“Klank van de stad” en “De deurwachters” zijn twee films die niet aleen over mensen gaan maar ook gemaakt zijn met de hoofdpersonen die volwaardig participeren in het project. Ik zet het raamwerk uit waarin de hoofdpersonen zelf camera voeren en meedenken over de inhoud. Het levert zeer persoonlijk materiaal op dat je niet krijgt als je met een crew de beelden en interviews maakt. In “Klank van de stad” heb ik met een groep Antwerpenaren een beeld gegeven over de stad vanuit verschillende gezichtspunten. Doordat ze zelf de camera voerde en mee dachten over de inhoud, leverde dit een verassend beeld van Antwerpen op.
In “De deurwachters” wilde ik met een groep Antwerpenaren laten zien hoe het dagelijks leven tijdens de lockdown was. De film gaat vooral over de dagelijkse dingen die veranderden tijdens de lockdown. Het geeft een eerlijk/direct beeld gezien vanuit de hoofdpersonen met een eindresultaat waar we samen aan gewerkt hebben.
Deze manier van werken wil ik in de toekomst verder uitwerken in andere onderwerpen of (gesloten) gemeenschappen.