Recensies
Het Nationaal Archief werkt voor het licht in de tentoonstellingen al jaren naar volle tevredenheid met Tinus Holthuis. Tinus is verantwoordelijk voor het lichtontwerp en de uitvoering daarvan in onze tentoonstellingen. Vanaf de fase van het schetsontwerp denkt hij met de ontwerper mee om de gewenste sfeer in de tentoonstelling te bereiken. Hij is op de hoogte van de laatste innovaties en duurzaamheid in de uitvoering is voor hem zeer belangrijk.
De collectie van het Nationaal Archief bestaat uit papier, perkament, leer en foto’s, daterend van de 12e tot en met de 20e eeuw. Veel van het materiaal is kwetsbaar en mag niet aan teveel lux worden blootgesteld. Tinus is zeer vakkundig op dit gebied en weet onze collectie op verantwoorde wijze prachtig in het licht te zetten. Hij voert hiervoor tijdens het project frequent overleg met de tentoonstellingsmakers en restauratoren van het Nationaal Archief. Hij is zeer prettig om mee te werken en flexibel in zijn planning. Zijn werk houdt niet op bij de opening van de tentoonstelling; als er daarna nog wat aanpassingen moeten worden gedaan, kunnen we op hem rekenen. Zoek je een goede lichtontwerper die weet om te gaan met kwetsbare collecties; dan ben je bij Tinus aan het juiste adres.
“In de hele voorstelling zijn opvallend veel licht-effecten, soms verassend, soms fraai.”
Opera ‘La forza del destino’
“Het was een enorme uitdaging om in 2012 een evenwichtige tentoonstelling neer te zetten in Paleis Soestdijk, maar dankzij jouw belichting plan, werd het een enorm succes!
Vandaar dat we ook toen we een kleinere tentoonstelling samenstelden mijn enige eis was dat jij weer de belichting zou verzorgen. De naargeestige gangen en gewelven werden door jou omgetoverd tot een bijzonder sfeervolle ruimte waar de orginele litho’s en houtsneden prachtig tot zijn recht kwamen.”
“De vreemde atmosfeer daaromheen werd in sterke mate bepaald door de belichting van Tinus Holthuis. Zulke suggestieve werking met dieptes en kleur ben ik niet vaak tegengekomen in muziektheater.”
Opera ‘De parelvissers’
“Het lichtontwerp van Tinus Holthuis bouwt een kathedraal. Andere keren belicht het maar een flard of richt het aandacht op synchroon lopende fragmenten.”
Theater ‘We hebben het leven rijk genoemd’
“Een schitterende belichting schept onnadrukkelijk maar helder telkens een andere stemming.”
Theater ‘De maan en de muizenkoning’
“Het was een enorme uitdaging om in 2012 een evenwichtige tentoonstelling neer te zetten in Paleis Soestdijk, maar dankzij jouw belichting plan, werd het een enorm succes!
Vandaar dat we ook toen we een kleinere tentoonstelling samenstelden mijn enige eis was dat jij weer de belichting zou verzorgen. De naargeestige gangen en gewelven werden door jou omgetoverd tot een bijzonder sfeervolle ruimte waar de orginele litho’s en houtsneden prachtig tot zijn recht kwamen.”
“Maar kleine nauwelijks merkbare nuanceringen in lichtinval,-intensiteit en kleur doen na een tijdje de aandacht wat verschuiven naar het schitterende lichtonwerp van Tinus Holthuis.”
Theater ‘Et voila’
“Maar kleine nauwelijks merkbare nuanceringen in lichtinval,-intensiteit en kleur doen na een tijdje de aandacht wat verschuiven naar het schitterende lichtonwerp van Tinus Holthuis.”
Theater ‘Et voila’
“De soms spectaculaire, soms bloederige filmbeelden pasten op de sleutels van Blauwbaards deuren, ze intensiveerden de opera.”
Opera ‘Blauwbaards burcht’
“Het lichtontwerp van Tinus Holthuis bouwt een kathedraal. Andere keren belicht het maar een flard of richt het aandacht op synchroon lopende fragmenten.”
Theater ‘We hebben het leven rijk genoemd’
“Tinus is betrouwbaar, komt afspraken na, werkt precies en heeft veel kennis van zaken. Hij bedenkt creatieve oplossingen en toont zich betrokken bij de organisatie.”
“Het lichtontwerp (Tinus Holthuis verdient hiervoor een grote pluim) ondersteund deze kale vlakte met nauwelijks merkbare en af en toe zeer opmerkelijke wisselingen van stemming. De acteurs zwemmen in dit feestelijke aquarium alsof ze erin zijn geboren.”
Theater ‘De maan en de muizenkoning’